lördag 1 mars 2014

Veckan som gått

TISDAG
Ring dips: 5, 5
Ring dips, BW +16 kg: 5, 5
Ring dips, BW +20 kg: 5
Ring dips, BW +24 kg: 3
Ring dips, BW +28 kg: 3, 3
Ring dips, BW +20 kg: 3, 3
Pull-ups, variations: 5
O-A pull-up, assisted: 1/1, 2/2
O-A pull-up, negatives/static hold: [1/1] x 3 
O-A pull-up, assisted: [3/3] x 3
Ab-wheel, rubberband assisted: 2, 2, 3, 2, 2

TORSDAG
Snatch, 16 kg: 5/5/5/5
Snatch, 20 kg: 5/5
Snatch, 24 kg: 5/5
Snatch, 28 kg: 5/5
Snatch, 32 kg: 3/3
Snatch, 32 kg: [6/6] x 6 (Tot: 72 in 5:35 min)

FREDAG
Back squat, 40 kg: 10
Back squat, 60 kg: 8
Back squat, 80 kg: 6
Back squat, 100 kg: 3
Back squat, 110 kg: 4, 5, 5, 5, 5
Pullups: 5
Pullups, BW+10 kg: 5
Pullups, BW+20 kg: 5
Pullups, BW+30 kg: 3
Pullups, BW+40 kg: 2
Pullups, BW+50 kg: 1
Pullups, BW+55 kg: 1 (PR, supinated grip)
Levers practice
Flag practice

LÖRDAG
Overhead press, 30 kg: 8
Overhead press, 40 kg: 5
Overhead press, 50 kg: 5
Overhead press, 55 kg: [3] x 5
Deadlift, 60 kg: 10
Deadlift, 110 kg: 5
Deadlift, 130 kg: 5
Deadlift, 150 kg: 3
Deadlift, 160 kg: [5] x 5
Ab-wheel practice

Det har varit sena kvällar på jobbet så jag fick hoppa över träningen i måndags (squat och press) och snatchen blev förskjuten en dag. Med facit i hand bara bra, behövde vilan. Fredagens pass kändes därför riktigt bra och det är bara en repetition kvar till 5x5 med 110 kg i squaten. Kommer dock ligga kvar på 110 kg ett tag innan jag går uppåt.

En helt spontan maxtest av pullups (supinerat grepp) i fredags resulterade i nytt PR med 55 kg, gamla låg på 50 kg. Ganska exakt två tredjedelar av kroppsvikten extra. Kör ju nästan inte alls med vanligt grepp längre (pronerat, handrygg mot dig), både för att jag fick så mycket knutor att ha samma grepp vid varje pass  inför TSC, men också för att supinerat grepp passar bättre för enarms. Varierar dessutom lite bredden också för inte belasta exakt samma hela tiden.

Redan 5x5 på 160 kg i marken är jag nöjd med. 170 kg nästa gång! Börjar med 4x2 och bygger upp till 4x4.

Jag har nästan så länge jag kan minnas haft problem med vänster del av nacken, kring trapezius och Levator scapulae. Jag tror det började någon gång i högstadiet redan. Det har kommit och gått under åren, men runt 2007/2008 hade jag rätt stora problem. Noterade då att det alltid var värst på morgonen och köpte därför en Tempur-kudde. Redan efter första natten var det betydligt bättre och smärtan försvann helt efter några dagar. Jag kan dock få återkommande problem om jag pressar med klot med för hög volym, men även det har blivit bättre det sista.

Den senaste tiden har nackproblemet återkommit och jag har bland annat haft lite problem med pressandet, back lever och skin the cat med mera. Då Tempur-butiken Sköna Nätter återöppnade i Linné för inte så länge sen gjorde jag ett besök för att köpa en kudde till Sierra. Micke där talade då om att Tempur-materialet har en livslängd på 5-8 år, att de säckar ihop efter ett tag och att jag kanske skulle prova en ny. Jag lånade hem en nu i veckan och vips så var det bra igen. Nästan magiskt och skin the cat gick plötsligt riktigt bra i fredgas!

Har du nackproblem så låna hem en Tempur-kudde och testa, det kan hjälpa som sagt. Bor du i Göteborg så rekommenderar jag så klart Sköna nätter. Micke där har bra koll på läget.

Skådespelaren Stephen Amell i TV-serien Arrow gör tydligen sina stunts själv...

1 kommentar: