tisdag 30 september 2014

Nytt upplägg och helgens tävling i styrkelyft

Då var det dags att strukturera upp lite!

Fokus ligger på skivstången, framförallt squat och bänkpress där jag avsätter två pass i veckan.

Två-veckors upplägget som jag körde i våras har ingen mening nu när jag känner mig mogen för två squat-pass i veckan. Tänker som sagt också köra på med bänkpressen och se om jag kan komma någon vart där. En gång i tiden har jag ju pressat 117,5 kg så jag borde i alla fall teoretsikt kunna någon vart där. Marklyft blir ett volympass en gång i veckan. Jag har även lagt till lite push press för att hålla igång tyngre vikter över huvudet.

Back- och front lever, flagga och OA pull-up kommer jag fortsätta nöta med en slags lågfrekvens. Givetvis ska jag också köra igång med klot efter sommaruppehållet - snatch och enarms swing.

På tisdagar har jag föreläsningar så därför har det blivit en ny vilodag. Söndagen är egentligen en vilodag men det kan bli löpning efter behov, alternativt springer jag efter swingpasset på lördagar. Fredag och lördag kan jag även alternera vid behov.

Det här är ett inget program som kommer att följas slaviskt, jag har en kvällsarbete ibland och vissa dagar måste flyttas osv, men huvudsak blir det så här.

STYRKELYFTSTÄVLING
I helgen tävlade Sierra i styrkelyft i Halmstad. Det var en öppen tävling där vem som helst fick vara med och genom det bjuda in nya för att prova på sporten, vilket var perfekt för Sierra. Arrangör var Halmstads tynglyftning- & styrkelytsklubb som huserar i CrossFit Halmstads nya lokaler. Carl Raask var så klart med och arrangerade också. Det var riktigt bra anordnat - väl strukturerat och ordning & reda på allt.

På förmiddagen var det tyngdlyftning och på eftermiddagen styrkelyft. Invägningen var dock kl 9:00-10:00 för alla, så det blev en heldag ändå. Marek Behrendt samåkte med oss ned och ställde upp i bägge tävlingarna - strongt! Såg dock inte mycket av tyngdlyftningstävlingen då vi drog iväg efter invägningen och pluggade lite på ett kaffe inne i Halmstad.

Sierra presterade verkligen kanon - squat 85 kg, bänk 65 kg och nytt PR i marklyft på 135 kg. Totalt skrapade hon faktiskt ihop en massa poäng (se tabeller längre ner). Nu var just tävlingsbiten, viktklass och poäng nedtonad denna gång, vilket är ganska förståndigt när det är så många nybörjare. Det blir lätt nervöst ändå med tre domare och en dödstyst publik som stirrar på en när man ska lyfta. Men ändå kul att hon höll på en så hög nivå i jämförelse med alla andra!

Här är alla hennes lyft ihopklippta, dock inte det sista lyftet i bänk på 70 kg som hon missade, lite för tungt denna dag. Lite längre ned finns bilder på eventet och på diverse lyftare. Läs också mer på Sierras blogg om hennes insats >>>


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar