söndag 26 juli 2015

Vecka 31 - små tekniska framgångar

MÅNDAG
Back squat, 20 kg: 10
Back squat, 40 kg: 10
Back squat, 60 kg: 10
Back squat, 80 kg: 5
Back squat, 90 kg: 5
Back squat, 95 kg: 5
Back squat, 100 kg: 2
Back squat, 105 kg: 1
Back squat, 95 kg: 5, 5
Bench press, 50 kg: 10
Bench press, 60 kg: 8
Bench press, 70 kg: 6
Bench press, 80 kg: 5
Bench press, 90 kg: 3, 3, 3
Dumbell press, 32 kg: 5
Dumbell press, 36 kg: 4, 3, 3

TISDAG
OA pull-up, assisted: 2/2, 3/3, 3/3, 3/3
KB snatch, 20 kg: 5/5 x 2 
KB snatch, 24 kg: [5/5] x 2
KB snatch, 28 kg: 5/5
KB snatch, 32 kg: [3/3] x 2
KB snatch, 32 kg: [5/5] x 7 (1min rest)

ONSDAG
Squat Clean, 40 kg: [3] x 3
Squat Clean, 50 kg: [1] x 5
Squat Clean, 60 kg: [1] x 3
Squat Clean, 70 kg: [1] x 5
Clean & jerk, 50 kg: [1] x 5
Clean & jerk, 60 kg: [1] x 5
OH Press, 50 kg: 5
OH Press, 55 kg: 3
OH Press, 57,5 kg: 1
OH Press, 60 kg: 1
OH Press, 55 kg: 4, 4

TORSDAG
Marklyft, 60 kg: [10] x 2
Marklyft, 100 kg: [5] x 2
Marklyft, 120 kg: 5 
Marklyft, 140 kg: 5
Marklyft, 160 kg: 3
Marklyft, 170 kg: [4] x 4
Back and front lever

LÖRDAG
Barbell snatch practice: 10-40 kg
OA pull-ups, assisted
Ab wheel

SÖNDAG
Running:
5 km

Testade 105 kg med djupt bottenläge i squat, och det funkade bra. Jag var förvisso starkare i mina grundare 'low bar' squat tidigare (130 kg våren 2014 med bälte, utan skor), men det känns nu otroligt mycket bättre under själva utförandet. Vågar påstå att hela knäböjsfunktionen har blivit klart bättre efter den tyska volymträningen. Detsamma gäller OH-pressen som tycks ha fått en säkrare och tydligare rörelsebana. Samma resultat har jag dock inte haft i bänken, men det känns skönt att köra lite autoregulatoriskt, efter form och motivation för dagen, istället för strikt 5x5. Så gör jag även nu i knäböj och OH-press.

Blandade djupa frivändningar med "hang position" (alltså inte från golvet utan strax ovanför knäna), gjorde även detta tidigare på Mosseberg för att speeda upp och komma under stången snabbare. Då hade jag uppenbarligen ingen fart alls, och jag fick mest ont på knölen vid nyckelbenet. Nu kändes det bättre och jag körde både med 60 och 70 kg där jag tycker att jag kommer lite djupare än innan. Se film:



En stor fördel med helt nya rörelsemönster och ny träningsform, som olympiska lyft är för mig, är att man gör stora framsteg i början vilket är kul. Erfarenheten är ju den att den snabba utveckling brukar sakta in ganska kraftigt när man väl kommer till den nivå där fysiska begränsningar sätter stopp. Det är då man måste börja kämpa på riktigt.

Nu är jag i det där första stadiet och svårigheterna med att rycka 30 kg var redan förbi och jag gjorde flera försök på både 35 och 40 kg. Frös bilden i sista 40 kg rycket och ungefär där jag fångar stången. Det ser absolut bättre ut än innan och jag är inte lika osäker att ta fart nedåt i sittande squat-position. 40 kg var max i OH-squat för inte så länge sen.





Köpte till slut SBD-skydden till slut, som syns i filmerna ovan. Efter mätning hamnade jag mitt mellan large och x-large, och när jag testade dem tyckte jag XL funkade bäst i och med att jag lätt vill kunna dra av och på. Känns lite onödiga på dessa vikter, men en dag så är de nödvändiga inbillar jag mig. Det som däremot krånglar lite är vänstra handleden och ska kolla på ett par nya handledslindor, de där Eleikolindorna har blivit slappa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar