onsdag 28 september 2016

Vecka 38 - moll

0 kommentarer
Ännu en vecka i moll. Två ettor med 190 kg var i alla fall bättre än att faila.

MÅNDAG
Back squat, 50-110 kg: 5
Back squat, 110: 5
Back squat, 115: 5
Back squat, 120: 3
Back squat, 125: 2, 2
Bench press, 50-80 kg: 5-8
Bench press, 90 kg: 5
Bench press, 95 kg: 2 (+1), 2 (+1)
Dumbell press, 34 kg: 5
Dumbell press, 36 kg: 5
Dumbell press, 39 kg: 3
Dips, BW +20 kg: [5] x 3

TISDAG
Barbell snatch practice: 20-40 kg
Clean & jerk: 40-75 kg

TORSDAG
KB snatch, 32 kg: [5/5] x 7 (25 s.)
OA pull-up, static/negative

FREDAG
Clean & jerk practice: 40-75 kg
Barbell snatch practice: 20-40 kg
Back and front lever

LÖRDAG
Deadlift, 60-140 kg: 5-10
Deadlift, 160 kg: 5
Deadlift, 170 kg: 5
Deadlift, 180 kg: 3
Deadlift, 190 kg: 1, 1
Deadlift, 170 kg: 3, 3, 3
Ab-wheel
SÖNDAG
Running, 5,0 km

torsdag 22 september 2016

Vecka 37 - markhaveri

0 kommentarer
Både knäböj och bänken går ganska bra för tillfället, även om det ligger relativt lågprioriterat. Gjorde bland annat fyror med 120 kg i knäböjen nu i veckan och det är framgång även om det inte är volym-PR.

Marklyftet går däremot riktigt kasst. I maj gjorde jag 4-2-2 på 190 kg, i lördags failade jag med samma vikt. Förra veckan funderade jag på om det handlar om att nästan alla träningsdagar fokuserar på mycket baksida, och har därför bytt ut dubbelsnatch mot snatch med ett klot (32 kg). Kanske inte ger några direkta effekter men ändå.

Troligen handlar det dock om hjärnan. Känner mig långt ifrån bekväm vad det gäller utrustning, underlag och har inga bra rutiner alls just nu. Kompassen har helt klart bäst förutsättningar nu när Kungsgatan har stängt och jag ska köra där på lördagar framöver och se hur det går. Det var ju ändå där jag tog PR i julas!

Apropå SATS Kungsgatan så verkar det rimligt att den där stämningen som SATS iscensatte mot fastighetsägaren mest handlade om att förhala för att hinna göra klart ombyggnationen av Kompassen. Utsikterna att vinna rättegången var små (vad jag har förstått av liknande fall) och de nya säljarkontoren hade redan byggts klart på Kompassen innan rättegången i juni. Dessutom skvallrar den snabba utflyttningen efter domslutet (drygt en månad) om att uppsägningstiden redan hade förverkats. Så länge stämningen var i pipen behövde man inte flytta ut.

Det här har jag naturligtvis ingen aning om egentligen, men tycker ändå det känns som en rimlig förklaring. Ibland får man tillåtas att fabulera fritt. :)

MÅNDAG
Back squat, 50-110 kg: 5
Back squat, 110: 5
Back squat, 115: 5
Back squat, 120: 4, 4, 4
Bench press, 50-80 kg: 5-8
Bench press, 90 kg: 5
Bench press, 95 kg: 2 (+1), 2 (+1)
Dumbell press, 34 kg: 5
Dumbell press, 36 kg: 3
Dips, BW +20 kg: [5] x 3

TISDAG
Barbell snatch practice: 20-47,5 kg
Clean & jerk, 50-70 kg

TORSDAG
KB snatch, 32 kg: 5/5, 10/10, 10/10, 10/10
OA pull-up, static/negative

FREDAG
Clean & jerk practice: 40-77,5 kg
Barbell snatch practice: 20-40 kg
Back and front lever

LÖRDAG
Deadlift, 60-140 kg: 5-10
Deadlift, 160 kg: 5
Deadlift, 170 kg: 5
Deadlift, 180 kg: 3
Deadlift, 190 kg: -
Deadlift, 170 kg: 3, 3, 3
Ab-wheel

SÖNDAG
Runing, 5,0 km

onsdag 14 september 2016

Vecka 36 - Lunchträning och Monkey press

0 kommentarer
Har börjat träna dagtid en gång i veckan då vi får lägga en timma varje vecka på träning på jobbet. Har testat några olika dagar och fastnat för måndagar. Riktigt skönt att ha en eftermiddag till fri efter jobbet. Dessutom presterar jag så mycket bättre när jag tränar strax innan lunch även om tidsschemat är lite pressat. Å andra sidan är det inte alltid så supereffektivt vissa eftermiddagar. :)

Markpassat artade ju lite bättre denna gång och jag gick upp till 190 kg. Kändes som ett maxlyft men ändå. Har funderat över varför marklyftet inte riktigt kommit tillbaka efter semestern. Det kan handla om att jag kör dubbla tunga kettlebells och frivändningar och stöt dagarna innan, dessutom är det knäböj och mer tyngdlyftning dagarna innan det. Kanske gör någon typ av förändring framöver.

Gintas Zilinskas gör en skön press med 40 kg- Monkey press:

Ett filmklipp publicerat av Gintas Zilinskas (@gintas_zilinskas_)



MÅNDAG
Back squat, 50-110 kg: 5
Back squat, 110: 5
Back squat, 115: 5
Back squat, 120: 4, 4, 4
Bench press, 50-80 kg: 5-8
Bench press, 90 kg: 5
Bench press, 95 kg: 2, 2
Dumbell press, 34 kg: 5
Dumbell press, 38 kg: 3
Dips, BW +20 kg: [5] x 3

TISDAG
Barbell snatch practice: 20-47,5 kg
Clean & jerk, 50-70 kg

TORSDAG
KB double snatch, 2x20 kg: 5, 5
KB double snatch, 2x24 kg: 
8, 8, 8, 8
KB snatch, 32 kg: [5/5] x 3
OA pull-up, static/negative

FREDAG
Clean & jerk practice: 40-77,5 kg
Barbell snatch practice: 20-40 kg
Back and front lever

LÖRDAG
Deadlift, 60-140 kg: 5-10
Deadlift, 160 kg: 5
Deadlift, 170 kg: 5
Deadlift, 180 kg: 3
Deadlift, 190 kg: 1
Deadlift, 180 kg: 1
Ab-wheel

SÖNDAG
Running, 5,0 km

söndag 4 september 2016

Vecka 35 - Nya avhopp i StrongFirsts topp

2 kommentarer

Dave "Iron Tamer" Whitley får sparken




Ännu en högt uppsatt Master inom StongFirst har avgått - Dave "Iron Tamer" Whitley. Denna gång säger dock Whitley själv på Facebook att han fick sparken personligen av Bret Jones som meddelade honom att han inte uppnådde de "förväntningar" som ledningen (läs; Pavel) har av en masterinstruktör. Vad dessa förväntningar innebär kan man fundera över. En stark misstanke är att han går utanför StrongFirst ganska snäva och protektionistiska ramar eller ”åsiktskorridorer”.

Dave Whitley var helt klart en mycket omtyckt personen i StrongFirst ledarskikt och har en mängd fans både inom och utom SF-communityn. Det vittnar om inte annat det genomslag han fick på sin delning om att han fått sparken – över tusen likes och nära 300 kommentarer. Hans strongmansbilder på böjda spikar, rivna kortlekar och islagna spikar har florerat omkring som konfetti på sociala medier under årens lopp. Bent press är hans signum och trots sina +120 kg är han mjuk och vig som en gummibjörn.





Så vad handlar detta om? Varför sparkar StrongFirst en person med så mycket goodwill och stort humankapital?

Så här skrev jag i del fyra och sista delen av RKC uppgång och fall för två och ett halvt år sedan.





Efter att jag skrev detta har två andra tunga masters "avgått", Mark Reifkind och Dan John, vilket jag skrivit tidigare om (här och här). Reifkind gick vidare med eget och menade i efterhand att han aldrig riktigt trodde på SF:s koncept om att styrka alltid kom "först". Dan John gick i sin tur tillbaka till Dragon Door, vilket kanske inte var så förvånande då han var den minst entusiastiska och var den siste som gick över efter spliten mellan Du Cane och Pavel. Säkert har seniorer och teamleaders också hoppat av under dessa år, men det märks ännu mindre och är rätt svårt att hålla ordning på.

När Dave Whitley avgår visar han tydligt att hans samarbete med folk utanför Strong Firsts community inte uppskattas av det protektionistiska ledarskapet:
"Strongfirst has become increasingly fearful of perceived competition, disallowing people in leadership roles from participating in events and activities promoted by other fitness/strength business organizations, even if the activities have nothing to do with kettlebells. The rationale being because "If you are helping them, you are hurting us". This kind of fear-based thinking has no place in my mind."
Men inte nog med det, den typiska vänskapskorruptionen i en kontext av auktoritär fostran, traditionella ideal och ryggdunkarkultur, blir knappast tydligare än så här:  
"I have been increasingly dissatisfied feeling more unfulfilled with the inner workings of Strongfirst since the Nashville, TN level 1 certification in January of 2014. After that event, I made a deliberate change in perspective and I started spotting things that I had previously not noticed. I have seen extremely talented and loyal instructors overlooked and ignored while others who are not nearly as qualified were been brought up through the ranks of "leadership", while at the same time other very talented people the I deeply respect have resigned from leadership positions."
Med andra ord - med "rätt attityd" så får du en plats högre upp i instruktörshierarkin, oavsett hur begåvad och kompetent i ämnet du än är.

Det är dock lätt att misstänka att ett tungt vägande skäl till att Pavel hade surnat till är Dave Whitleys samarbete med Adam T. Glass. Adam Glass är en före detta RKC:are som hatar allt vad rigida system heter: 
"Who gives a shit about the results other people get from a given school or system if it not best for YOU?" [My complete thoughts on kettlebells, KB training, and other stuff]
Efter sin relativt korta karriär inom RKC startade Adam Glass eget tillsammans med bland annat David Dellanave, Gym Movement, som handlade om så kallad "biofeedback" och "PR every day". Genom att anpassa träningen till kroppens dagsform, kan man utnyttja kroppens fulla potential. Låter kanske lite klyschigt, men  i slutändan handlar det om att lyssna på kroppen och inte underkasta sig rigid programmering som inte följer ens egen kroppsrytm. Alltså egentligen inget konstigt, men Adam Glass gick gladeligen i clinch med RKC-communityn på den tiden (runt 2010 och framåt) och vice versa. En av dem var RKC-mastern Dave Whitley (möjligtvis Senior på den tiden) som menade att det var omöjligt att göra PR varje dag och det blev ett ordentlig trashande dem emellan med utmaningar hit och dit på nätet (här skrev Whitley om det 2010).

Utan att undertecknad själv har hela Gym movement-principen klar för sig, är det rätt likt hur jag själv tränar idag. Har ett veckoschema som jag följer, men tar varje träningspass efter hur just den dagen känns i kroppen. Jag lägger alltså inte på en specifik vikt bara för att det står så i ett program (sällan i alla fall) utan när det "känns bra" i kroppen. Dessutom försöker jag ofta sikta på just PR ofta, men inte 1RM-PR utan PR i antal reps, set eller både och, med en specifik vikt. Det motiverar mig bra, även dagar när det känns motigt med tunga vikter. Och faktum är att den där "toe touch"-principen kan ha en och annan poäng, i alla för oss som är stela och inte så viga i grunden. De dagar när en är riktigt på G och det nästan spritter i kroppen, då når jag faktiskt tårna enkelt och känner mig mer smidig än många andra dagar.

Nåväl, genom åren har dessa två gamla debantanter mjuknat till och närmat sig varandra, för att det senaste börja göra saker tilsammans. Som i våras med kursen de hade ihop, "The Be BETTER Workshop" som Whitley skriver om här. Då låter det, sex år senare, så här:
"In this 2-day, hands-on workshop you will learn the essentials of the Biofeedback Movement and how it applies to bodyweight strength training from one the Movement’s pioneers. Adam has been practicing and teaching this stuff for over 5 years and has a proven track record of getting outstanding results for himself and his students."

Så som Adam T. Glass trashade RKC och Pavels anspänningsteorier tidigare, så bör det har retat gallfeber på Pavel nu när en högst renommerad master gör en workshop ihop med honom. Men det är också en logisk och rationell handling av ett rigitt system som vägrar ta hänsyn till nyanser och förutsättningar som inte faller innanför satta ramar. Att det i slutändan är ett högst irrationellt beteende till ett system som påstås "hela tiden utvecklas" kan man mest bara småle åt.

För snart fyra år sedan var Dave Whitley en av de mest Pavel-lojala vid spliten med Du Cane och Dragon Door/RKC och gjorde nedan absurda tatuering. En tatuering som man normalt finner på medlemmar av kriminella motorcykelorgansiationer. Notera rubriktexten "I am StrongFirst." 



Att budskapet om lojalitet, ära och respekt i slutändan bara gällde åt ett håll, bör varit smärtsamt att inse. Men vem förväntar sig å andra sidan något annat av ett affärsvarumärke? Dessutom skiter Pavel Tsatsouline i slutändan högaktningsfullt i dem som inte håller med honom - idiomet "my way or the highway" är en vida praktiserad inom StrongFirst, men också inom den gamla RKC-rörelsen.

Jag tror tatueringen gör ondare idag än den gjorde då när den präglades in. Nästan lite tragiskt.

Man kan fråga sig hur länge StrongFirst håller uppe sin image utan att varumärket rasar ihop. Rätt länge tror jag, i alla fall så länge Pavel sitter på toppen av näringskedjan och någon agerar skarprättare åt honom. Det finns dock alltid nya fårskockar att fylla på med underifrån och som attraheras av den förenklade, hårda och auktoritära tystnadskulturen. Men inte ens i det långa loppet lär SF ta över världsherraväldet inom träningsvärlden, det visar strömmen av alla avhopp.

Läs min serie om RKC och StrongFirst här >>>

Samt efterföljande uppdateringar:


Veckan träning hamnade sist idag. Har egentligen inte så mycket att säga om det förutom att marklyftet gick lite bättre än sist. Tyckte även att det hände något med rycket sist också, men jag tar det nästa gång.

MÅNDAG
Back squat, 50-110 kg: 5
Back squat, 110: 5
Back squat, 115: 5
Back squat, 120: 3, 3, 3
Bench press, 50-80 kg: 5-8
Bench press, 90+ kg: 3, 3, 3
Dumbell press, 36 kg: 5, 5, 4
Dips, BW +20 kg: [5] x 3

TISDAG
Barbell snatch practice: 20-47,5 kg
Clean & jerk, 50-70 kg

TORSDAG
KB double snatch, 2x20 kg: 5, 5
KB double snatch, 2x24 kg: 
8, 8, 8, 8
KB snatch, 32 kg: [5/5] x 3
OA pull-up, static/negative

FREDAG
Barbell snatch practice: 20-45 kg
Clean & jerk practice: 40-77,5 kg
Back and front lever

LÖRDAG
Deadlift, 60-140 kg: 5-10
Deadlift, 160 kg: 5
Deadlift, 170 kg: 5
Deadlift, 180 kg: 3, 2, 1
Ab-wheel

SÖNDAG
Running, 5,0 km